11 Şubat 2016 Perşembe

Rötuş Nedir? Nasıl Yapılır?

araç kaporta rötuşu
     Bir cismin veya resmin üzerinde bulunan hataları, kusurları, eksiklikleri gidermek, daha iyi hale getirmek amacıyla yapılan tüm işlemlere rötuş denir. Bu işlem yapılan yere ve yapılış şekline göre farklılık gösterebilir. Örneğin, kaynak yapılıyorsa ve bitiş noktası çukur kaldıysa bitiş noktasına punta atılarak kaynak rötuşu yapılabilir. 

Aynı şekilde bir parçayı boyuyoruz ve kuruduktan sonra bazı yerler açık ve dalgalı görünüyor. Bu bozuk yerleri fırçayla boyarsak boya rötuşu yapmış oluruz. Bu tarz uygulamaların dışında bilgisayar üzerinde çeşitli programlarla resimlerin üzerinde yapılan düzeltme büyütme, küçültme tarzında uygulamalarda rötuş kapsamına girmektedir. Yeni çıkan programlar sayesinde bilgisayarla fotoğraflar üzerindeki kusurları kapatmak çok kolay bir hal almıştır. Dijital çağın bağlamasıyla bu işlemler hem ucuzlamış hem de kolay olarak ulaşılabilmektedir. En basitinden akıllı telefonlar da bile bu tarz programlar yüklenebilmektedir. Fotoğraf ve videolarda yapılan küçük düzeltmeler rötuş olarak geçer, aslını bozmadıkça geçerlidir. Ancak üzerinde yapılan büyük ekleme, çıkarma işlemlerine montaj denmektedir. Yani resminiz üzerinde tanınmayacak kadar rötuş yapıyorsak, durup bir düşünmeliyiz. Biz fotoğraf üzerinde yapılan rötuş işlemleri üzerinde durmayacağız.


Başarılı bir rötuş nasıl yapılır?
  • Başarılı bir rötuş işlemi için önce, doğallığı mümkün olduğunca bozmadan yapmak gerekir.
  • Yapılan işlem parçaya zarar vermemelidir.
  • Gözle kontrolde doğal olanla doğal olmayan arasındaki fark mümkün olduğunca fark edilmeyecek düzeyde olmalıdır.
  • Hatayı, eksiği ve kusuru gidermelidir.
  • Çok fazla bir zaman kaybına neden olmamalıdır.
  • Çok fazla bir maliyet meydana getirmemelidir. Yani doğal yapılacak işlemle, rötuş işlemi dörtte biri maliyetini geçiyorsa bana göre doğal işlem tercih edilmelidir. Bu oran ne kadar az ise o kadar başarılı bir işlem sayılır.

     Her şey doğal olarak güzeldir ve bu işlem mecbur kalındığında kullanılmamalıdır. Yapılacak olan düzeltme işleminde her şeyden önce biraz pratik yapmak ve el melekesi sahibi olmak gerekir. Yani el beceriniz çok iyi değilse uyguladığınız işlem etrafına daha fazla yayılacak ve daha kötü bir görüntü ortaya çıkaracaktır. İşlemi parçaya uygulamadan önce önemsiz yerlerde deneme yapılarak el melekesi geliştirilebilir. Ayrıca işlem için gerekli olan doğru malzemeleri seçmek gerekir. En basitinde boya rötuşu yapılacaksa, doğru renk boya seçilmelidir. Doğru uygulama seçmekte doğru malzeme kadar önemlidir. Örneğin fırça ile giderilebilecek bir hatayı sprey boya ile müdahale etmek hatanın daha fazla yayılması anlamına gelir.

Altta örnek olarak arabanızın kaputuna yapılacak rötuş işleminin uygulama aşamaları mevcuttur. Yöntem olarak farklı teknikler ve uygulamalar yapılabilir.

     Rötuş yapılacak yer eğer çok küçük ve sizde çok önemsemiyorsanız uygun renkte parlak bir oje işinizi görebilir. Ojeyi direk kusurlu bölgeye uygulayarak işlemi bitirebilirsiniz. Ancak kusur daha sorunlu ve büyükse alttaki aşamaları uygulayabilirsiniz.

Öncelikle alttaki malzemeler hazırlanmalıdır;
  • Çabuk kuruyan uygun renkte rötuş boyası ve gerekirse inceltici,
  • Dolgu yapılacak yer ve çukur çok fazlaysa çelik macunu,
  • Macun için yeterli incelikte zımpara ve boya için su zımparası(1500 kum olabilir),
  • Macun sürmek için bir spatula veya benzeri bir alet,
  • Sulu boya fırçası veya benzeri bir fırça,
  • Parlatma işlemi için parlatma(polisaj) makinası ve pasta
  1. Kabarma ve paslanma var ise temizlenir ve zımparalanır.
  2. Çelik macun, çok derin ve büyük bir kusur varsa spatula ile çentiğe sürülür ve kuruması beklenir. Kuruduktan sonra zımparalanır.
  3. Boyada yeterli inceltme sağlandıktan sonra yüzeye fırça ile sürülür ve kurumaya bırakılır.
  4. Kuruduktan sonra eğer dalgalı bir boya var ise su zımparasıyla zımparalanır.
  5. Üzerine pasta sürülür ve parlatma makinasıyla parlatılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İş yoğunluğum dolayısıyla yorumlara cevap veremeyebilirim. Anlayışınız icin teşekkürler.