Günlük yaşamımızda sıklıkla kullandığımız fakat farkında olmadığımız hatta göremediğimiz makine elemanlarından biri olan
şaft aslında hayatımızda önemli bir yere sahiptir. Çünkü sayesinde
arabalarımızla sürekli bir yerlere gidip geliyoruz işimize gidiyoruz. Bunun
yanı sıra çiftlikle uğraşan arkadaşlarımız daha iyi bilirler hareket aktarımı
olan bütün ziraat aletlerinde şaft olmazsa olmazdır. Tabi ki bu hareket aktarma
mekanizması sayesinde tarladan üretilen ürünlerin maliyeti düşürülerek
sofralarımıza kadar gelen meyve sebzelerin daha makul fiyatlara almamıza sebep
olmaktadır. Şaftın genel yapısından, görevlerinden ve çeşitlerinden bahsedecek
olursak;
Aynı zamanda boyca uzama gerektiren durumlarda mafsallara yardımcı olurlar. Düşünsenize arabayla yolculuk ederken yüzlerce hendeklerden, çukurlardan geçiyoruz tahrik verilen tekerlekler sürekli aşağı yukarı hareket ediyor ama durmuyor yola devam etmeyi aksatmıyor şaft ile uzayıp kısalması sayesinde motordan aldığı gücü tekerleklere iletmekte bu özelliği sayesinde hiç zorlanmamaktadır.
Aynı şekilde ziraat aletlerinde de aynı durum mevcut uzayıp kısalması sayesinde çeşitli alanlara taşına biliyor ve çeşitli derinliklerde toprak işlenebiliyor.
Yapı
olarak şaftlar genellikle içi boş millerden imal edilirler. İçi boş imal edilen
şaftlar dayanımı artmakta ve hafifletmektedir. Tabi ki kaliteli çeliklerden
imal edilmektedir ve ucuna mafsal çatalları kaynakla bağlanmaktadır.
Özellikleri ve kullanım yerlerine göre burulma ve titreşimlere karşı kauçuk
damperli takozlarla takviye edilirler. Bu hem sesi azaltır hem de şaftın ömrünü
uzatır. Yüksek devirlerde titreşimden etkilenmemesi ve yüksek devirlerde dönen
şaftın merkezkaç kuvvetlere karşı koyabilmesi için çok iyi dengelenmiştir. Bu
kadar hassas şaftlar genellikle ulaşım araçlarında kullanırlar. Ziraat
aletlerinde bu kadar hassasiyete gerek duyulmamaktadır. Gerekte yoktur.
Şaftların bu kadar özellikte olduğu gibi kullanım alanlarına göre sınıflandırılırlar. Bular, tek parçalı şaftlar ve çok parçalı şaftlar. Kullanım alanları ise tek parçalı şaftlar bugün ki ağır hizmet araçlarında kullanılmaktadır. Çok parçalı şaftlar ise ağırlık merkezinin yere yakın olması istenilen araçlarda yani otomobillerde kullanılırlar. Otomobilimizde seyahat ederken altımıza deli gibi dönen şaftı hayal edebiliriz.
Bu yazımızda şaftlardan bahsetmek istedim tabi ki şaftlar kendi başlarını hiçbir işe
yaramayacaktır. Şaft mafsal olmadığı sürece özelliğini gösteremez. Mafsalları
kapsamlı olarak diğer sayılarımızda bahsedeceğim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
İş yoğunluğum dolayısıyla yorumlara cevap veremeyebilirim. Anlayışınız icin teşekkürler.