Her zaman üreterek mi kar edilir?
Piyasada değişen koşullar ve rekabet ortamında satınalma faaliyetleri herkes için stratejik önem arzetmekte ve bu alana verilen önem gitgide artmaktadır. Satınalma için, yeterli tedarikçiyi bularak özellikleri tanımlanmış uygun kalitedeki malzemeyi(makine,parça vs.)zamanında ve uygun maliyette tedarik edilmesi diyebiliriz.
Sonuçta satınalma sürecinin
başlaması için bir talebin olması gerekir. Satınalmanın kriterleri nelerdir?
Satınalma 3 kritere göre yapılır. Bunlar; Kalite, Maliyet ve Termin’dir.
Satınalmacı kendisinden istenen ürün veya hizmeti istenen kalitede, maliyette
ve terminde yani teslim süresinde satınalmak durumundadır. Şirketin tercihine
göre bu üç kriterden biri, ikisi veya hepsi birden seçilerek satınalma
yapılması istenebilir. Satınalmacının içine sinmesede, kendisine belirtilen
kriterlerde satınalmayı yapması zorunludur.
Bölüm olarak satınalma departmanı firmadaki tüm bölümlerle ve piyasadaki tüm sektörlerle ilişki içersindedir.Firma içinde ve dışında birçok yöneticiyle iletişim,pazarlık,onayların alınması ve gerekli prosedürlerin tamamlanması,uygun malzemenin temini ve buna benzer birçok kriter satınalma departmanının önemini bir kat daha ön plana çıkarmaktadır.Deyim yerindeyse, satınalmacılar için ‘yedi kocalı hürmüz’ ifadesini kullanmak doğru bir ifadedir.İşler yolunda giderken kimsenin gözüne çarpmayacak küçük bir hata işler bozulduğunda ‘Allah aşkına bu satınalmacılar ne iş yapıyor ’gibi diyaloglara yol açabilir.
Bölüm olarak satınalma departmanı firmadaki tüm bölümlerle ve piyasadaki tüm sektörlerle ilişki içersindedir.Firma içinde ve dışında birçok yöneticiyle iletişim,pazarlık,onayların alınması ve gerekli prosedürlerin tamamlanması,uygun malzemenin temini ve buna benzer birçok kriter satınalma departmanının önemini bir kat daha ön plana çıkarmaktadır.Deyim yerindeyse, satınalmacılar için ‘yedi kocalı hürmüz’ ifadesini kullanmak doğru bir ifadedir.İşler yolunda giderken kimsenin gözüne çarpmayacak küçük bir hata işler bozulduğunda ‘Allah aşkına bu satınalmacılar ne iş yapıyor ’gibi diyaloglara yol açabilir.
Klasik satınalmada, satınalma departmanı tecrübeli bir elemanla tüm satınalma faaliyetlerinin yürütüldüğü eski zihniyet artık eskilerde kalmış, yerine çok iyi organize olmuş
bir takım yapısı geçmiş, kurumsallık oluşmuştur.
Bir ayakkabıyı ele alacak olursak,
Sizin için birinci öncelik nedir?
- İhtiyaç
olup olmadığı mı?
- Fiyatı
mı?
- Kalitesi
mi?
- Ayağa
oturup oturmaması mı?
- Modeli
mi?
- Marka
olması mı?(marka takıntısı olanlar için)
- Referans
mı?(abim aldı memnun kaldı)
- Garanti
süresi mi?
- Temin
süresi mi?
- Aldıktan sonra yaşanacak sıkıntıların dikkate alınıp alınmayacağı mı?
Tabiki sıralama kişilere göre
değişebilir.Tüm bunları topladığımızda satınalmanın gerçek anlamda ne olduğunu
çözebiliriz.Bu ve bunun gibi birçok sorunun cevaplandırılması kısa zamanda
etkin ve verimli çalışan bir satınalma sisteminin oluşmasını sağlayabilir.
Bir ürünü alırken kar etmek satın
almanın üstlendiği en önemli rollerden biri olarak görülebilir. Çünkü alınan
malzemenin üretilen ürün üzerine maliyetini göz önünde bulundurursunuz.
Kullanılan malzemenin size maliyeti ne kadar fazla olursa üretilen malında sizden
çıkışı o kadar fazla olacaktır. Küreselleşen dünyada, firmaların piyasa
şartlarında yüksek maliyetlerle yaşaması da imkansızdır. tabiki satınalma
sürecine sadece fiyat olarak bakamayız.
Satınalmada pazarlık başlı başına
ele alınması gereken bir konudur. Pazarlık yapanın pazarlıkla ilgili bilmesi
gereken belli başlı konu vardır. En iyi satınalma yoktur, optimum satınalma
vardır, herkesle pazarlık yapılmaz, tedarikçiye asla zarar ettiremezsin.
Pazarlık bu bilinç ve çerçevede yapıldığında pazarlık olur. Hiçbir satınalma kıyaslanmadan
en iyi satınalma olarak değerlendirilemez. Pazarlık sonucunda ne kadar yüksek
oranda indirim alırsak alalım, tedarikçiyi zarara uğrattığınızı düşünemeyiz. Az
da olsa mutlaka yapılan satışta bir karı vardır.
Ülkemizde iş hayatının geneline
baktığımızda satınalma departmanı ne yazık ki yardımcı bir bölüm olarak
görülmekte ve ‘satınalma, ne var ki, onu herkes yapar! anlayışı hüküm
sürmektedir.
Satınalma süreci bu kadar kısa ve öz anlatılamazdı, tebrikler.
YanıtlaSil