Belirli bir kuvvet altında enerjiyi içine depo eden, kuvvet
kaldırılınca enerjinin tamamını veya aynı miktara yakınını geri veren makine
elemanıdır. Yayların bu tür
bir özelliğe sahip olabilmesi için çelik ya da
kauçuk gibi esnek bir maddeden yapılmış olmaları gerekir.
Yaylar enerji deposudur.
Yaylar enerji deposudur.
Yaylar enerji
depolamak için de kullanılabilir. Çalar saati kurmak için kullanılan kuvvet,
yayının kendi üstüne sarılmasını sağlar; daha sonra serbest bırakılan yay akrep
da aynı ilkeye
dayalı olarak çalışır. Motorlu taşıtların ya da demiryolu vagonlarının şaseleri
ya da gövdeleri ile tekerlekleri arasında bulunan yaylar yolcuları sarsıntılara
karşı koruyan bir yastık işlevi görür. Yayların çeşitliliği, kullanım alanına
ihtiyaca göre değişiklik arz etmektedir. Yayları uygulanan yüke ve yükün
uygulama yönüne göre birkaç sınıfa ayırabiliriz.
Baskı yayları:
Sıkıştırma yoluyla enerji depolama, kuvvetlere karşı koyma
amacı ile kullanılır. Basma Yaylar, metal veya metal alaşımından yapılan ve
üzerine yüklenen yükün etkisi yönünde esneyerek bu etkiyi karşılayan ve
üzerindeki yük kalktığında depoladığı enerjinin etkisi ile ilk durumunu alan
elemanlardır.
Genellikle yuvarlak kesitli telin, helis şeklinde(vida dişi
gibi) ve silindir biçiminde sarılarak meydana getiren yaya, silindirik helisel
yay denir. Silindirik helisel Basma yaylarda kuvvetler doğrusal olarak elde
edilir. Doğrusal olmayan kuvvetler elde etmek için fıçı veya konik yaylar imal
edilir. Kara trenlerde vagonla teker arasında bulunan yaylar baskı yayına örnek
verilebilir. Bu yaylar kem titreşimi absorbe eder hem de ani darbelerde vagonun
zarar görmesini ve yük taşıyan ekipmanların kırılmasını engeller. Kalıplar için vulkollan tarzı polimer baskı yaylarıda mevcuttur
Çekme yayları:
Metal veya metal alaşımından yapılmış, yuvarlak bir telin
helisel olarak sarılmasıyla elde edilirler. Çekme yayların başları genellikle
çengel veya halka şeklinde kıvrılmıştır. Bu yayların bir ucu sabit tutularak
diğer ucu çekilir ve yay enerji depolar. Bu enerji sayesinde, yaya uygulanan
kuvvet kalktığında yay kendine doğru çekmeye başlar. Çekme yaylar genellikle
basma yayların tersine sık sarımlı olarak üretilirler. Örneğin metal bahçe
salıncaklarına esnekliği sağlamak amaçlı bu yaylar kullanılmaktadır.
Çekme yayı diğer bir deyişle kapalı yaylar kanca tiplerine
göre çok farklılık göstermektedir. Çekme yayı kancaları yayın kendi
malzemesinden tasarlanabileceği gibi farklı malzemelerden farklı tip ve
formlarda da imal edilebilirler. Bunlara göre boğma çekme yayı veya pimli çekme
yayı olarak ifade edilen yay şekilleri doğmaktadır. Bu tip çekme yaylarında
kanca malzeme çapı yay malzeme çapının üzerinde olmalıdır. Normal koşullar
altında çekme yayları kapalı uzunluğunu en az bir katı kadar deforme olmadan
çekilebilmelidir.
Kurma Yayları:
Bir mil üzerine sarma ve sarılan yayın buna karşı kuvvet
uygulamasıyla kurma yaylar oluşturulur. Kurma yönüne ve kurma kollarını tipine
bağlı olarak nitelendirilirler. Birde kurmayı sağlayan sarım adedi yayların
isimlerini değiştirmektedir. Tekli veya çift sarımdan oluşabilmektedir. Kurma
yayın kullanıldığı yerler çok fazladır. Basit bir örnek vermek gerekirse fare
kapanında kullanılan yaylar bu kategoriye girer.
Segman Yayları:
Alaşımlı yuvarlak veya düz telden silindirik olarak sarılmıştır
ve her iki ucunun bir parça ile birleştirilmesiyle dairesel şekli alır. Segman
yayları çevresel olarak bir kuvvet yaratmak amacıyla tasarlanmışlardır.
Kullanıldıkları yerde çevresel olarak baskı altına alınırlar ve yayın tüm
çevresinde yay yüzeyine teğet olacak şekilde kuvvetler oluşur. Daha çok
rulmanların yerlerinden oynamaması için kapak pozisyonu gibi bir rol oynar.
Band yaylar:
Sac bir levhanın bir eksen üzerinde birbiri üzerine
sarılmasıyla oluşturulur. Üretiminde kullanılan levha, yay çeliğidir.
Üretiminde genellikle kalıp ve aparatlar kullanılmaktadır. Bu nedenle yay
üretim maliyetine kalıp ve özel aparatların maliyetleri de eklenmelidir. Üretim
adetleri ise yüksek olmalıdır. Ancak bu şekilde birim maliyetleri
düşürülebilir. Kullanılacak kalıp ve aparatlar malzeme cinsine göre belirlenir.
Gerektiğinde uygulama veya montaj yeri istenebilir. Kullanım yerleri ise çok
geniş bir yelpaze içerebilir. Çocukları oynadığı kurmalı arabalarda bulunan yay
bu yaylara örnek teşkil eder.
Formlu yaylar:
Bazı durumlarda yaylar emniyet parçası ve konfor unsuru olarak kullanılmakta ve üretimleri buna göre dizayn edilmektedir. Kullanım yerlerine ve amacına göre yayları çeşitlendirmek mümkün olmakla beraber sürekli olarak ihtiyaca göre değişik yaylar üretilmekte ve geliştirilmektedir.
Yaylı düzenekler tarih boyunca kullanılmış ilk güç üreten ekipmanlardır. Örneğin, ilk arabalar yaylı kurma sistemle çalışıyordu. Saatlerde de yaylı sistem çokça kullanılmıştır.
YanıtlaSil