Jant üzerine monte edilen kauçuk, kord bezi, çelik teller ve çeşitli kimyasal maddelerden oluşan emniyet parçasına lastik denir. Aracın yer ile temasını sağlayan tek parçadır. Aracın, motorundan aldığı dönme hareketini zemine tutunarak ileri veya geri ilk hareketini başlatır, hızlandırır ve durmasını sağlar. Kullanım yerlerine göre çeşitli ebat, tip ve yapıda üretilir.
- Lastik aşağıdaki amaçlar için kullanılmaktadır;
- Aracın ve üzerindeki yükün ağırlığını taşımak,
- Motorun hareketini ilerleme hareketine çevirmek,
- Yoldan gelen pürüzlerin oluşturduğu darbelerin şiddetini azaltarak aracı korumak ve konfora katkı sağlamak,
- Durmak için zeminde tutucu gücü sağlamak,
- Her türlü ortamda güvenli yol tutuşu sağlamak
- Virajlarda ve ani dönüşlerde yol tutuşu ile aracın savrulmasını önlemek,
Lastik çeşitleri
Diyagonal (Çapraz Katlı) Lastikler: İlk üretilen lastik gövdesi modellerindendir. Bu lastikleri gövdesini oluşturan tekstil esaslı "kord" iplikleri birbiri üzerine gelecek şekilde sarılmasıyla oluşturulur. Ölçü tanımında "-" veya "D" ile belirtilir.
- Yapısından dolayı zayıf kavrama ve düşük viraj kabiliyeti
- Zayıf tutunma - düşük km performansı
- Aşırı ısınma - hızlı aşınma
- Yüksek dönme direnci ve yüksek yakıt tüketimi
Radial (Radyal) Lastikler: Dış lastik katmanının (lastik iskeleti) düz yaylar halinde yerleştirilen ince tel ve tekstil lifinden yapılmaktadır. Ölçü tanımında "R" harfi ile belirtilir. Telli lastik olarak akılda kalıcıdır.
- Mükemmel kavrama, ve yüksek viraj kabiliyeti
- Daha iyi yol tutuş - yüksek kilometre performansı
- Serin çalışma
- Daha düşük dönme direnci - daha düşük yakıt tüketimi
- Daha kısa fren mesafesi
- Yüksek esneme kabiliyeti sayesinde darbelere karşı korunma
Tubeless (İç lastiksiz) Lastikler: Bu lastiklerde dış lastikle jant arasında hava doldurularak yol tutuşu sağlanır. İç lastiksiz kullanılır.
- Tubeless lastiklerin avantajları
- Ağırlıktan tasarruf
- Kolay montaj
- Daha iyi balans oluşumu
- Minimum patlama riski
- Daha uzun ömürlü jant performansı
- Daha az sürtünme
- Daha az ısınma
Tube Type (İç lastikli) Lastikler: Bu lastiklerde dış lastikle jant arasında hava doldurularak yol tutuşu sağlanır. İç lastik ve kolon ile kullanılır. Ağır iş makineleri ve araçlar için daha uygundur.
- Tube type lastiklerde hava kaçırma riski iç lastik ve kolondan dolayı daha azdır.
- Kasnağın lastik oturan kısmına kolon koyulduğu için kasnaktaki delik vb. sorunlarda avantaj sağlar.
Lastiğin kısımları alttaki gibidir.
Sırt: Lastiğin yolla temasını sağlayan en üst bölümüdür. Üzerindeki desen kulanım amacını gösterir. Desendeki oluklar yağmur suyunu dışarı atar. Zemine temas eden dolu bloklar çekiş ve fren gücünü arttırır, yanal kuvvet üretir. Ayrıca yol tutuşunu sağlar.
Omuz: Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesidir.
Yanak: Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan ve bölgesidir. Direksiyon kontrol karakteristiğini, taşıma ve konfor estetiğini belirler. Lastiğe esneklik sağlar, üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunur.
Topuk: Lastiğin janta temas eden ve jantı öpen bölgesidir.
Damak Teli: Lastiği jantın etrafında tutan bölgedir. Çelik tellerden üretilir. Gerilmeye ve uzamaya dayanıklı olması esastır
Ceyfır: Damak telinin dış kısmına yerleştirilir. Karkas yapının jant tarafından aşındırılmasını ve tahrip edilmesini engeller. Jant ucu üzerinde gerekli olan esnekliği sağlar.
Karkas Yapı: Lastiğin alt ucundaki bir damak telinden diğerine uzayan destek bölümüdür. Damak telinin etrafını dolaşarak lastiğe bağlanır. Polyester kord bezinden üretilen karkas yapıda uzunlamasına lifler yükü taşır, yatay liflerse yapıyı bir arada tutar.
Kuşaklar: Lastik sırt deseninin altında uzanan dar katmanlardır. Çelik ve bez olmak üzere iki çeşittir. Karkas yapıyı sıkıştırır.
Astar: Lastiğin iç yüzeyindeki ince bir kauçuk katmanı olan astar lastikten dışarıya hava sızdırmazlığını sağlar.
Lastik üzerindeki bilgiler alttaki gibi yorumlanır.
Hız sembolleri bir lastiğin yapabileceği maksimum hızı gösteren sembollerdir. Harflerle belirtilir. Altta maksimum hız simgeleri belirtilmektedir.
J: 100 km/saat - K: 110 km/saat - L: 120 km/saat - M: 130 km/saat - N: 140 km/saat - P: 150 km/saat - Q: 160 km/saat - R: 170 km/saat - S: 180 km/saat - T: 190 km/saat - U: 200 km/saat - H: 210 km/saat- - V: 240 km/saat - Z: 240+ km/saat - W: 270 km/saat - Y: 300 km/saat şeklindedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
İş yoğunluğum dolayısıyla yorumlara cevap veremeyebilirim. Anlayışınız icin teşekkürler.