Bir otomobilde bulunan en temel parçalardan bir tanesi de direksiyondur. Direksiyonlar dışarıdan bakıldığında çok basit ve düz bir mantıkla çalışırlar gibi görünürler. Fakat direksiyonlar bu göründükleri kadar basit değildirler. Direksiyonlar temel olarak bir mil üzerine bağlanmışlardır. Ona dik dişli düzeneğini sağa ve sola çevirerek tekerleklere dönüş hareketi sağlanmış olur. Bu sisteme de "Dişli Çubuk-Dişli Çark Düzeneği" ismi verilmiştir. Peki direksiyon mili tam olarak nedir? Direksiyon mili ne işe yarar? Direksiyon sisteminin temel kısımları nelerdir? Direksiyon sistemi nasıl çalışır?
Direksiyon Mili'nin Görevi :
Direksiyon milleri sabit ve ayarlanabilir olmak üzere ikiye ayrılır. Görevi, direksiyon simidinden direksiyon dişli kutusuna güç aktarmaktır. Bazı otomobillerde koruma için bir direksiyon kolunu borusu ile kaplanmıştır. Direksiyon mili ve onun etrafını çevreleyen direksiyon kolon borusu direksiyon sütunu olarak isimlendirilir. Direksiyon kolonu, direksiyon simidinden gelen hareketi direksiyon kutusuna ileten ana direksiyon mili ile bu mili gövdeye bağlayan kolon borusundan oluşur. Direksiyon kolonunda herhangi bir kaza durumunda darbeyi sönümleme mekanizması da mevcuttur. Bu mekanizma bir çarpışma anında, sürücünün zarar görmesine sebep olacak darbeleri anında emer ve ortadan kaldırır. Kolon gövdeye kırılabilir bir braket ile bağlanmıştır. Herhangi bir darbe geldiğinde bu braket kırılır ve darbeyi sönümler. Direksiyon ana mili, direksiyon dişli kutusuna kayıcımafsal ya da mafsal istavrozu ile bağlanmıştır. Bu da yolda ki bozuk yolların sebep olduğu titreşimleri direksiyon simidine minimum şekilde iletilmesini sağlar.
Dişli çubuk – dişli çark adı verilen bu düzenek, pompa ve hidrolik sıvı yardımı ile çalıştırıldığında ortaya hidrolik direksiyon sistemi çıkmaktadır. Kara düzen direksiyonun ve hidrolik direksiyonun çalışma prensipleri aynıdır. Hidrolik sistemle çalışan direksiyonları kontrol etmek ve hakim olmak çok daha kolaydır. Özellikle keskin viraj ve U dönüşlerinde hidrolik sistemli direksiyonlar çok daha kullanışlıdır. Dikkat edilmesi gereken önemli bir husus da rot balans ayarlarının düzenli bir şekilde kontrol edilip, yapılmasıdır. Aksi taktirde direksiyon simidinden iletilen yönlendirme tam olarak araç lastiklerine iletilmeyecek hatta tekerleklerin direksiyondan bağımsız sağa ve sola dönme ihtimali olacaktır.
Yazan : Abdullah Kırıcıkaya
Çok güzel ve faydalı bir yazı
YanıtlaSil